قالب وردپرس
روند خرید موبایلی
خرید به سبک چینی
25 مارس, 2018
نتفلیکس هالیوود
ساختار شکنی نتفلیکس در هالیوود
17 مارس, 2019

والت دیزنی؛ باز هم بزرگتر

شوخی با کاراکترهای کمپانی فاکس و دیزنی

سیمپسون در مقابل میکی موس

ادغام و تصاحب یا  M&A (Mergers and Acquisition) اتفاقی است که در میان کسب و کارهای بزرگ دنیا نمونه های فراوانی داشته و منجر به ظهور کمپانی های بزرگ چندملیتی شده است. Bill Call اصطلاحی است که در دهه ی ۹۰ میلادی در میان کارآفرینان حوزه ی فناوری در سیلیکون ولی مشهور بود و اشاره داشت به سیاستی که بیل گیتس در خرید سهام و تصاحب کسب و کارهای کوچکی که پتانسیل تبدیل شدن به رقیب مایکروسافت را در آینده داشتند در پیش گرفته بود. سیاستی که منجر به تصاجب اسکایپ توسط مایکروسافت، اینستاگرام و واتس اپ توسط فیسبوک و یوتیوب توسط گوگل شد. در صنعت رسانه و سرگرمی و محصولات فرهنگی نیز به عنوان یکی از شاخص ترین تصاحب ها می توان به تصاحب پیکسار توسط والت دیزنی در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.

جدیدترین نمونه از این سیاست در صنعت محصولات فرهنگی و سرگرمی، رویدادی است که در انتهای سال گذشته میلادی خبرساز شد و باعث شد «پنج شرکت» بزرگ صنعت سرگرمی هالیوود تبدیل به «چهار شرکت» شوند.

خبر کوتاه بود: «دیزنی سهام عمده کمپانی فاکس را به قیمت ۵۲/۴ میلیارد دلار خرید». (منبع)

برای اینکه ابعاد این خبر کوتاه دستگیرمان شود، به چند نکته در مورد آن اشاره می کنم:

۱- از نظر اندازه قرارداد، خریدهای قبلی دیزنی یعنی پیکسار، مارول و لوکاس فیلم در مقابل این خرید ناچیز هستند! دیزنی برای مجموع آن سه شرکت کمتر از ۱۶ میلیارد دلار پرداخت کرد.

۲- اگرچه رقم قرارداد ۵۲/۴ میلیارد دلار بوده اما دیزنی ۱۳/۷ میلیارد دلار از بدهی های فاکس را هم متقبل شده که مجموعاً ارزش معامله را به ۶۶/۱ میلیارد دلار می رساند (برای درک بهتر اعداد: بودجه سال ۹۷ ایران با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلار است!)

۳- با این قرارداد، حق مالکیت فیلم هایی مثل Avatar، Ice Age و The Shape of Water و مجموعه های تلویزیونی از قبیل Modern Family، The Simpsons، Family Guy و ده ها شوی تلویزیونی مشهور متعلق به دیزنی شده است. دیزنی همچنین صاحب شبکه هایی مثل مجموعه نشنال جنوگرافیک و سهام فاکس در Hulu نیز شده است.

۴- مشخصاً در دنیای انیمیشن، دیزنی در حال حاضر استودیوهای Fox Animation و Blue Sky را هم علاوه بر دیزنی و پیکسار در اختیار دارد.

۵- دیزنی اعلام کرده که انتظار می رود این تصاحب صرفه جویی حداقل دو میلیارد دلاری در هزینه ها به خاطر ارتقای کارایی ناشی از ترکیب کسب و کارها به دنبال داشته باشد.

۶- دیزنی قبلاً ۳۰ درصد سهام تلویزیون اینترنتی Hulu را در اختیار داشت. با تصاحب فاکس و کسب مالکیت سهم ۳۰ درصدی فاکس، مالک عمده Hulu هم بعد از این دیزنی خواهد بود. سهامداران دیگر Hulu عبارتند از Comcast و Time Warner. با این شرایط دیزنی به یک بازیگر جدی در حوزه ویدیوهای آنلاین و تلویزیون های اینترنتی، به عنوان یکی از مدل های نوین صنعت محصولات تصویری، تبدیل می شود. البته باب ایگر، مدیر اجرایی دیزنی، اعلام کرده که به دنبال رسیدن به سهم بازار نتفلیکس نیستند اما تلاش می کنند که به یک رقیب برای آنها تبدیل شوند.

۷- گستره بین المللی دیزنی با خرید فاکس به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کند. شبکه Sky، نزدیک به ۲۳ میلیون مشترک در کشورهای انگلستان، ایرلند، آلمان، اتریش و ایتالیا دارد. Fox Network International بیش از ۳۵۰ کانال تلویزیونی در ۱۷۰ کشور دارد و شبکه Star India با ۶۹ کانال تلویزیونی بیش از ۷۲۰ میلیون بیننده در ماه را در هند و بیش از ۱۰۰ کشور دیگر پوشش می دهد. دسترسی به این شبکه گسترده توزیع جایگاه کمپانی والت دیزنی را دست نیافتنی تر از گذشته خواهد کرد.
از منظر مخاطبان و مصرف کنندگان محتوای فرهنگی صنعت رسانه و سرگرمی، شاید خبر این تصاحب ناامیدکننده باشد چرا که انحصار بیشتر در عرضه محصولات فرهنگی به معنی کاهش تنوع انتخاب در جانب تقاضا خواهد بود. جنبه ی نگران کننده دیگر این موضوع برای جوامع مصرف کننده محصولات فرهنگی، خصوصاً جامعه امریکا این است که تعداد انگشت شمار کمپانی بزرگ در حال شکل دادن هویت فرهنگی مخاطبان است و به همین نسبت، کنترل فرهنگ میلیون ها انسان در دستان تعداد معدودی مدیران تصمیم گیر در این کمپانی هاست.

محمد اسدی
محمد اسدی
تحلیل‌گر کسب‌وکار

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *